Dieta w nadciśnieniu

Dieta w nadciśnieniu


Powszechnie wiadomo, że na nadciśnienie cierpią najczęściej osoby starsze. Przyczyna ich złego odżywiania są zaburzenia smaku, powonienia, problem z trawieniem, utratą apetytu czy czy też kłopoty z uzębieniem. Z tych powodów rzadko kiedy w jadłospisie pojawiają się świeże owoce i warzywa, niezbędne do naturalnego obniżenia ciśnienia krwi oraz wzmocnienia serca.xtrasize αξιολογήσεις

W codziennej diecie powinno się unikać nadmiernej ilości masła, jaj, czerwonego mięsa oraz wędlin zawierających dużą ilość cholesterolu. Należy pamiętać, iż pieczywo pszenne, zwane również białym pieczywem nie wnosi nic zdrowotnego do naszej diety. Pozbawione jest składników odżywczych, błonnik to raczej składnik śladowy i na dodatek ma ono właściwości zakwaszające nasz organizm.atlant gel fecte secundaret

Zadbaj o wartościowe jedzenie, odłóż niezdrowe przekąski

Osoby cierpiące na nadciśnienie lub chcące uniknąć tego schorzenia w przyszłości powinny zmienić radykalnie sposób swojego odżywiania wprowadzając szereg wartościowych odżywczo produktów. Po pierwsze białe pieczywo jak świeży chleb, bułki pszenne, chałki i drożdżówki, a także chipsy, paluszki i inne słone przekąski powinny być zastąpione zbożami i produktami pełnoziarnistymi. Można do nich zaliczyć pieczywo razowe i pełnoziarniste, płatki owsiane, otręby czy ciemne makarony i ryże.varyforte

Warzyw do diety w nadciśnieniu, włączaj jak najwięcej!

Po drugie codzienna dieta powinna zawierać po szklance zarówno warzyw surowych jak i gotowanych. Warzywami gotowanymi mogą być również ziemniaki, ale ograniczone co do ilości. Jednodniowa dawka warzyw i owoców to inaczej: pół szklanki świeżych lub mrożonych owoców, mogą być one zastąpione połową szklanki owoców suszonych. Dodatkowo powinno się spożywać trzy czwarte soku owocowego, najlepiej z aronii, winogron, czarnej porzeczki lub pomarańczy, lub trzy czwarte szklanki soku pomidorowego. Nie zaleca się raczej warzyw z puszki oraz marynowanych ogórków, papryki oraz grzybków. Osoby chorujące na nadciśnienie powinny również ograniczyć spożywanie warzyw kwaszonych, takich jak ogórki czy kapusta. Ponadto istnieją pewne ograniczenia co do spożywania owoców kandyzowanych, a mianowicie papai, jabłek, gruszek, śliwek, wiśni, skórki pomarańczowej czy powszechnie znanych mieszanek keksowych.multilan active

Jako że zalecane jest ograniczenie czerwonych mięs i wędlin, które są bogate w cholesterol, zaleca się zastąpienie ich drobiem oraz rybami morskim. Może to być śledź, dorsz, makrela, sardynka, morszczuk, flądra, tuńczyk czy halibut. Powinno się omijać także konserwy zarówno mięsne jak i rybne oraz ryby wędzone, tak jak dziczyznę, podroby, wieprzowinę oraz wołowinę.follixin cena

Po czwarte nadciśnieniowcom zaleca się wypijanie dwóch szklanek chudego mleka, maślanki, jogurtu naturalnego lub kefiru. Odradza się konsumpcję tłustego i półtłustego mleka, twarogów, serów fromage, topionych, pleśniowych i przede wszystkim sera żółtego.upsize skład

Ogranicz spożywanie soli

Z uwagi na fakt, że czynnikiem ryzyka jest zwiększone spożywanie soli, to powinna ona zostać znacznie ograniczona. Pomimo przekonań potrawy bez soli również mogą smakować. W jaki sposób? Przez zastosowanie odpowiednich ziół i innych przypraw. Kompozycje ziołowe często są dostępne w sklepach, ale najlepszym sposobem jest samodzielnie doprawienie przez własna kompozycję smakową. Dobrze dobrane zioła moją w 100% zastąpić sól niemalże we wszystkich potrawach. Zaleca się stosowanie czosnku, cebuli, soku z cytryny, majeranku, bazylii, estragonu, zielonej pietruszki, koperku oraz ziół prowansalskich. Oprócz soli powinno się odstawić również ostre przyprawy jak pieprz, papryka chilli, sosy sałatkowe, ketchup, musztarda, ocet, przyprawy typu jarzynka, sos sojowy, który zawiera glutaminian sodu- równie szkodliwy jak sól, a także kostki bulionowe.

W zbilansowanej diecie nie może zabraknąć tłuszczów. Nadciśnieniowcy mogą dziennie spożywać maksymalnie dwie łyżki margaryny miękkiej, łyżeczkę majonezu, ale light, lub jedną łyżeczkę oliwy albo oleju roślinnego. Jeżeli już używamy oleju roślinnego to może on być rzepakowy, sojowy, lniany, słonecznikowy lub z kiełków pszenicy. Raczej powinno się unikać śmietany, smalcu, margaryny w kostkach, słoniny czy majonezu tradycyjnego.

Pomiędzy posiłkami raczej powinno się powstrzymywać od podjadania, ale jeżeli już to powinno się ograniczyć podjadanie do dwóch łyżek orzechów, zarówno włoskich jak i laskowych, lub jednej łyżki nasion takich jak dynia czy słonecznik. Oczywiście wyżej wymienione propozycje mówią o dawce dziennej a nie jednorazowej. Takie przekąski mogą być stosowane maksymalnie od czterech do pięciu razy w tygodniu. Stanowczo zabrania się spożywania orzechów prażonych i solonych oraz w czekoladzie.

Kolejną zasadą zdrowego żywienia jest ograniczenie spożywania słodyczy. Nadmierne spożywanie czekolady można zastąpić łyżeczką miodu, dżemu niskosłodzonego czy powideł. Czekolada mleczna powinna być zastąpiona gorzką i w maksymalnej ilości dwóch kostek. Ponadto można zjeść około 4 landrynek. Po słodycze można sięgać maksymalnie cztery do pięciu razy w ciągu tygodnia, tak by nie stało się to codziennym nawykiem. Zabrania się spożywania batonów czekoladowych, lodów, cukru oraz chałwy.

Ponadto, powinno zwiększyć się ilość spożywanych płynów. Mile widziana jest niegazowana woda mineralna, herbata zarówno owocowa jak i czarna czy zielona oraz czerwone wytrawne wino, jedna lampka maksymalnie raz w tygodniu. Ograniczeniu ulegają napoje gazowane wody mineralne, słodkie napoje gazowane, alkohol wysokoprocentowy oraz mocna kawa.

Należy pamiętać, że sama modyfikacja diety nie zmieni całkowicie stanu chorobowego. Kompleksowe postępowanie daje możliwość ograniczenia nadciśnienia do tego stopnia, że leczenia farmakologiczne stanie się zbędne. Oprócz zmiany przyzwyczajeń kuchennych należy pamiętać o systematycznym ruchu, z nie nagłym ale spokojnym zwiększaniem dystansu lub czasu, tak aby przyzwyczaić organizm do wysiłku fizycznego nie powodując nieprzyjemnych komplikacji.

Aby zachować pełną funkcjonalność organizmu nie zapominajmy o innych czynnikach ryzyka wpływających niszcząco i szkodząco na nasze ciało. Kompleksowe działanie obejmuje zdrową zbilansowaną dietę, ograniczenie spożywania alkoholu oraz palenia tytoniu, systematyczna aktywność fizyczną oraz ograniczenie stosowania leków oczywiście po uprzedniej konsultacji lekarskiej.